Friday, April 15, 2011

Buat Milo Buh Sirap...

Izan nak cerita pengalaman dapur masa dulu-dulu. Cerita ni memang sampai bila-bila tak boleh lupa.
Masa tu umur Izan 6 tahun rasanya. Izan duk berdua dengan adik yang umur 3 tahun. Mak pegi rumah nenek, kat sebelah umah jer. Tetiba rasa cam nak minum air milo...ajak adik lepas tu buat air sendiri...dah masuk air, masuk milo...cari gula tak jumpa...tengok botol lain ada serbuk putih...dalam hati yg ni pun boleh kot...yelah masa tu bodo-bodo lagi...umur pun baru 6 tahun. Korang semua tahu ker buat air masa umur gitu...?? Ntah-ntah pakai susu botol lagi...hahaha... okay! back to the cerita tadi. Izan ingatkan rasa sama sebab rupa pun seakan sama...lepas tu tiba time rasa...ishk! tak bestnya, rasa masin...bagi pulak adik rasa...tak best kan dik...!! dalam hati terfikir, nak taruk apa yer nak bagi rasa dia best...timbullah dalam fikiran...haaa letak sirap. Buh sirap, lepas tu rasa...masih tak best...tuang sirap banyak-banyak...dan rasa lagi...macam nak muntah pun ada....hahaha....pastu buang air tu dalam sink...tengok lidah adik punyalah merah menyala...lepas tu Izan pegi basuh dan tonyoh-tonyoh....takut mak tau punya pasal....

Ni cerita masa sekolah rendah pulak. Tak ingat umur brp tahun...pun mak takde kat rumah...ajak sepupu teman. Kononnya nak hidang sesuatu kat dia. Tengok dalam fridge ada keropok lekor...bolehla... Tengok kuali dah ada minyak...tp, macam minyak masuk air sikit...boleh kot... Tiba time panaskan minyak...api menyambar minyak dalam kuali...naik tinggi ooo...nak sampai bumbung gak. Izan cepat-cepat ambik air nak siram kat kuali. Nasib baik sepupu cepat-cepat tutup api gas. Huh! lega...tapi lambat gak nak hilang dup dap dup dap....

Dan ini cerita masa dah bertunang. Masa tu encik tunang (husband i sekarang ler) ajak gi rumah mak dia. Semua keluar tinggal adik bongsu dia jer kat rumah. Dia cakap lapar, tak makan lagi. Izan ckp ok, nanti akak masak. Tengok dalam freezer ada ikan bawal. ok, goreng jelah. Ada la sayur sikit..ok cukup. Izan dah siap lumur ikan dgn garam kunyit semua. Goreng sayur dulu. Bakal mak mertua pun balik la...mula la Izan gelabah. Mak tanya, ikan dah siang ker...? Izan tanya balik..aik..!! ikan tu belum siang ker...? ler....belum siang rupanya. Sebab kalau kat rumah mak aku mesti siang siap-siap baru simpan dalam freezer...eee...buat malu jer...

Heheheh...begitulah seadanya cerita-ceriti ketika di dapur. Ada banyak lagi sebenarnya. Lesung jatuh tergolek dan patahlah... Apa lagi yek? Tumbuk bawang pakai helmetlah...hehehe...takdelah gurau jer sebenarnya tuh! Nanti ada masa Izan cerita lagi yeh... daaa...nak pergi makan dulu sebab perut dah menyanyi lagu kecorong...^__^

10 comments:

MIZZ SUE (asam.garam.gula) said...

ayooo..resepi baru nih

✿❤ IzanCraft ❤✿ said...

MIZZ SUE: hahaha...teringat sampai skrg...^__^

Miss Tira said...

Hehehe, nasib baik tak goreng ikan bawal tu. Tidak sambil makan sambil menyiang laa ikan tu. Haha.

mamaijat said...

...hahahahahahaaa....
lawak giler lah!
mujur x hangus satu rumah..x pun meletup minyak tu kena kat muke..
hahhaaaahhaaaa...

✿❤ IzanCraft ❤✿ said...

Miss Tira: kelakar la awak nih...hehehe...malu i...^__^

✿❤ IzanCraft ❤✿ said...

mamaijat: aoii mintak jauhlah semua tu...hehehe...bila di ingat2 mmg kelakar....

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

adoii kakak ni dera adik ni hihi..
kesian adik berlidah merah ahahaha

kAmi dAn mEreKa!! said...

komfem abes sirap yg akak gune kan, hehe ape rase ek, nanti kite nak cube lah, hehe =)

✿❤ IzanCraft ❤✿ said...

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥: hahaha..dera sikit jer...bila cerita dkat dia lgsg tak ingat...umur dia pun baru 3 thn masa tu...hehehe...

✿❤ IzanCraft ❤✿ said...

kAmi dAn mEreKa!!: nanti bila korang buat bgtau akak yeh...buat party milo sirap...hahaha....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...