Monday, April 11, 2011

Bagaimana Nak Kurus Cara Cepat!


Anda selalu tertanya-tanya apakah ada cara yang cepat namun berat badan turun secara sihat. Setelah melakukan beberapa pencarian yang sangat serius...ece cehh.. Izan ada jawapan untuk anda semua
Ya! sebenarnya ada cara seperti itu!

Ada 7 cara, dan semuanya sangat simple...
Adakah anda fikir anda boleh lakukannya?

1. Minum air
Yer, minum air...jangan ingat Izan nak Kelentong anda semua...hehehe.. Tidak, anda tidak perlu mengisi seperti tab mandi, namun pastikan bahawa anda minum 8 hingga 10 gelas air setiap hari. Jangan gantikan dengan jus. Tubuh anda harus selalu terhidrasi. Ginjal anda akan berterima kasih kerana dapat dengan mudah flush sampah. Dengan pengambilan air yang cukup, tubuh akan mampu memetabolisme lemak lebih berkesan. Dan jika anda mempunyai segelas air 10-15 minit sebelum makan anda, anda akan merasa penuh setelah anda mula makan. Fakta lain yang sangat mudah, apakah anda tahu bahawa anda boleh kehilangan 62 kalori dengan minum air sejuk(ais)? Tapi lebih baik untuk minum di antara makan atau sebelum makan, sehingga makanan anda akan dicerna dengan betul.

2. Makan 5 kali sehari




Apa? betul...Izan tak tipu. Mulailah dengan sarapan. Lebih banyak anda makan untuk sarapan, lebih sedikit anda ingin makan di malam hari. Tolong, jangan melewatkan waktu makan ini kerana anda mungkin akan makan apa saja makanan di depan anda selepas itu. Anda tidak perlu melahap 5 kali makanan berat, hanya 3 makanan dengan saiz yang masuk akal dan 2 snack lazat namun rendah kalori. Makan bijaksana sehingga tubuh anda tidak menginginkan untuk makanan. Jika anda biasakan tubuh anda dengan cara yang betul, ia tidak akan menuntut perhatian lebih!

3. Bersenam


Tak perlu diperkatakan, sukan sangat penting untuk penurunan berat badan. Anda tidak boleh berharap untuk duduk di sofa sepanjang hari, minum air dan berat badan turun. Anda perlu bergabung dengan sukan yang baik yang membolehkan anda bekerja dengan beban. Ini akan membantu anda membina otot dan kadar metabolisme anda akan meningkat. Anda akan melihat lemak hilang dan tempatnya akan digantikan dengan otot-otot yang sihat.

 
4. Gunakan pinggan lebih kecil dan berwarna gelap


Industri hotel telah mengubah cara kita melihat makanan. Hari ini burger biasa dapat memberi makan gajah. Nah, hampir sama! Semak balik ketika anda makan di luar. Anda tidak perlu menghabiskan kesemuanya. Jadi, apa yang harus anda lakukan adalah meminta pelayan anda untuk meletakkan setengah dari makanan anda ke dalam beg plastik(tapau) sebelum ke meja makan. Dengan cara ini anda tidak akan tergoda dan anda akan merasa kurang makan banyak. Dan anda akan mempunyai sesuatu untuk sarapan juga!

5. Baca kandungan produk 


Produk makanan dan minuman semua keluar untuk mendapatkan anda. Mereka berteriak "Beli saya! Beli saya! ". Kemungkinan 'fat free' tapi masih boleh mempunyai banyak kalori. Anda perlu menganalisis label nutrisi di pembungkusnya. Nombor satu contoh dari hal ini adalah soda. Selidik apa yang baik untuk anda dan apa yang tidak. Mengetahui secara terperinci boleh membantu anda menjauhkan diri dari produk yang diperkaya kalori. Oh, dan ketika berbelanja untuk bahan makanan, elakkan dengan menghampiri bahagian produk cookies, frozen pizza dan ais krim... it’s not the best place to test your will-power.



6. Buatlah catatan


Ini membantu untuk mengingat apa yang anda makan. Dengan cara ini anda dapat mengesan dan menilai kebiasaan makan di akhir setiap minggu. Contohnya, buat satu blog khas untuk penurunan berat badan. Minta ahli gizi(dietician) anda untuk melihat catatan anda dan minta nasihat mereka. Saya rasa ini sangat membantu untuk menilai diri.

7. Jangan paksa diri sendiri


Go easy on yourself at least one day in a week. Jika anda mula menyukai diet anda kemudian ada sesuatu yang salah. Cari diet yang sesuai dengan jenis tubuh anda dan gaya hidup anda.Anda pasti akan mendapatkan hasil dengan 7 cara terpantas untuk menurunkan berat badan. Jika anda cukup bermotivasi untuk tetap dengan diet ini, anda akan mencapai impian anda dengan lebih cepat dari sebelumnya! Yakin boleh!

Izan tidak sabar untuk mendengar tentang penurunan berat badan anda. Dan jika anda tahu cara hebat lain untuk menurunkan berat badan, sila berkongsi di sini, ingin mendengar bagaimana anda menangani masalah berat badan!

P/s: Terima kasih mr Google untuk gambar-gambar di atas.

5 comments:

bee2312 said...

wah...lima dari cara tu mmg sy buat masa nk diet dulu..ekekeke tak salah yer rupanya...cuma sy tak ambil 5 kali dan sy tak work out jer..just work out dgn buat kerja rumah..

bee2312 said...

wah lima dr cara di atas mmg sy buat masa nk diet dulu..wah tak sangka betul yer..ekekekeek cuma mkn lima kali jer tak buat dan work out. cuma work out dgn buat kerj arumah jer..huhuhuhu

Cik Puan Izan❤ said...

bee2312: teruskan diet samapi berjaya k ^__^...jgn paksa sgt nti stress pulak... buat kerja rumah pun ok apa...selain dpt kuarkan peluh, rumah pun bersih dan kemas.. mcm izan pun bkn selalu ada masa nak kuar exercise...

♥♥Cikngah♥♥ said...

mostly tips sy ikut ms berdiet kecuali satu-bersenam.mls gler nk g bersenam

Zafirah said...

just nak share fakta sikit..:)
setiap 25kg dari berat bdn kita memerlukan 1 liter air. jadi kalau berat 50kg, at least dlm sehari kita perlu minum tak kurang dari 2 liter.& jgn sesekali tinggal breakfast sbb ada kajian yg dibuat, org yg tinggal breakfast boleh gemuk..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...