Friday, May 27, 2011

Part 8 - Panggilan Telefon Misteri

Dah tau dah lepas lunch mesti mengantuk punya... Padahal tadi dah basuh muka... ambil wuduk sebenarnya ^^. Semuanya gara-gara perut terlampau kenyang la ni...huhuhu... Izan nak sambung cerita misteri lagi ni... Jadi, sudi-sudikanlah yer wahai kawan-kawan semua... Bagi mata tu bukak luas-luas sikit. Takmau ngantuk-ngantuk. Lepas tu boleh sambung kerja lagi yer.. owh, dah part 8 yer. Cepatnyaaa.... Part 7 sini tau!
Sambungan ..

Oleh kerana aku rasa mcm dah takde harapan je (kes malas nak buat report polis & nak tulis surat rasmi lagi satu hal), jadi perkara ni agak terbiar lah jugak. Nenek ni masih lagi call, dan aku.. masih lagi setia melayan suara sayunya setiap hari. Aku banyak cakap ok je kat nenek tu, dan setiap kali nak habis perbualan, wajib ada perkataan kamsiaaa tu..

2 bulan berlalu selepas kenal dengan Danny, Danny pun dah dapat kerja tetap, dekat salah sebuah hotel,sebab die pun memang amik jurusan perhotelan. Sejak tu, die sibuk dan tak lagi bertanya tentang nenek, yang mana aku je jadi peneman setia nenek tu, kalau bukan aku, yang clerk sorang tu lah yang layan. Danny bekerja ikut shift, kadang2 dlm seminggu tu sampai beberapa kali balik lewat, midnight shift punya pasal. Jadi waktu untuk kitorang lepak sama2 waktu zaman die menganggur tu,dah tinggal kenangan. Aku pun tak nak ganggu die, maklumlah die baru nak mula career dan bekerja tetap, mesti banyak benda yang dia sibuk,belajar itu ini.

Pada satu hari ni, tiba-tiba Danny call aku, banyak kali. Tapi aku tak perasan sebab handphone aku letak dlm locker,sibuk layan customer kat restoren. Hari tu pulak hari Ahad, clerk tak bekerja, Danny call opis pun tak berjawab. Selepas aku dah tak berapa sibuk, aku baru teringat nak check handphone. Terkejut gila woh, ada banyak missed calls and sms daripada Danny yang suruh call back secepat mungkin,ada hal penting.

Bila aku call balik, aku tanya ada apa hal yang penting tu. Danny cakap, nenek tu call opis tempat die kerja,suara yang sama,memang die kenal sangat tapi kali ni berbeza sebab nenek tu cakap lain pulak, bukan dialog yang selalu die sebut waktu die call restoren kitorang. Danny cakap die nak jumpa aku malam tu jugak, sebab die nak cerita pada aku face to face, aku pun setuju. Then kitorang pun jumpa kat warung mamak yang tak berapa jauh dari rumah aku.

Danny memang betul lah tak sabar, aku belum keluar dari kereta lagi, baru je parking tapi die dah ketuk2 cermin kereta aku suruh aku keluar cepat. Aku rasa berdebar betul, aku rasa mcm die nak cerita berita buruk je kat aku, aku cuba untuk bersedia dari segi mental, kot2 dapat berita mengejutkan ke apa ke kan..

"Aishah, awk ingat lagi ke, nenek tu? Die masih call ke?"
"Tak pasti la. Sebab beberapa hari lepas memang sibuk sangat,sy takde duduk dlm opis sgt"
"Sy pelik lah, nenek tu call opis tempat sy kerja.Kalau awk tak percaya, awak dtg esok tp pls, awak cakap lah awak dtg nak jumpa sy bincang psl kerja ke apa ke, opis sy mana boleh bawak org luar masuk lah"

Aku ok je lah bila die suggest mcm tu, tapi aku ckp kat die, kalau waktu aku dtg tu, nenek tu tak call,macamana? Takkan aku nak tunggu kot? Danny cakap confirm nenek tu call sebab dah 2 hari die call pada waktu yang sama (lunch hour).

Keesokan harinya, aku pergi ke tempat Danny kerja, waktu lunch hour. Die share opis die dengan 3 org lagi staff tapi semua keluar pergi makan & ada yang on leave gak. Tunggu punya tunggu, tunggu punya tunggu, akhirnya nenek tu call jugak.

Aku yang angkat dan cakap "hello", dibalas balik dengan "Haaaalllllaaaooooo.." Ya Allah ni memang sah nenek yang call restoren aku, mcmana pulak dia boleh ada nombor opis Danny? Danny cakap dengan nenek tu,lama. Dan ini, adalah yang aku translate dari bahasa hokkien ke bahasa melayu.

Dani : Hello nenek,ingat Aishah ke,kenapa call sini?
Nenek : Freddie takde situ, nenek nak die pulang. Tolong nenek.
Dani : (Diam)
Nenek : Tolong nenek. Kenapa dia takde? Makanan die tertinggal.
Dani : Nenek, cuba nenek bgtau nenek tinggal mana. Rumah nenek mana?
Nenek : Pagi tadi die tertinggal bekal makanan. Mcmana nenek nak bagi, nenek tak tau opis dia.
Dani : Nenek boleh bg dengan sy, tapi kita kena jumpa. Nenek dekat mana?
Nenek : Nak bagi die makanan yang tertinggal, dah sejuk ni nak..

(Danny memang tak dapat dengar perkataan "anak" atau "nak" yang nenek ni sebut, dia memang nak menangis)

Nenek : Nakkkk.. (panggil Danny)
Danny : (Diam)
Nenek : Naakkk.. tolong nenek,bg bekal makanan ni pada Freddie. Dia pulang tak?
Danny : Die tak pulang nek, die suruh nenek bagi sy. Mcmana nak jumpa nenek?
Nenek : Bila lah die nak pulang ya? ->(Memang tak menjawab soalan langsung)
Nenek : Kalau die pulang, panas kan ye ..
Danny : Kenapa tak call aishah?
Nenek : Freddie tak ada... tak pulang.. tak pernah pulang.. tak kan pulang.. (Suara nenek ni sangat sayu,kedengaran sangat2 tua dan menahan tangis)

Nenek tu terus letak telefon. Bulu roma aku meremang, mcmana nenek ni boleh "ikut" ke mana Danny pergi, boleh call Danny senang2 mcm tu je? Nak kata kebetulan, seolah-olah mcm mustahil. Ataupun mungkin ni memang satu kebetulan?

Aku menangis lagi,aku tunduk kepala je waktu Danny translate nenek tu cakap ape. Sikit pun aku tak angkat muka, aku tunduk dan menangis. Aku rasa betul-betul tersentuh dengan ayat terakhir nenek tu cakap tadi ..

Freddie tak ada... tak pulang.. tak pernah pulang.. tak kan pulang..

Ayat tu terngiang-ngiang di telinga aku. Untuk pengetahuan korang, aku dah kematian ibu tersayang, bila aku dengar nenek ni merayu nak anak die pulang, aku teringat pada arwah mak aku. Rasa rindu tu terbit dalam hati, rasa sebak sangat dan kalau ikutkan hati, aku nak sangat bawa Freddie ni pulang pada nenek tu.

Mata aku basah waktu tu,menangis tanpa ada rasa segan lagi. Untuk beberapa minit, bila Danny senyap.. aku angkat muka, untuk tengok apsal pulak mamat nih diam jugak. Rupanya, Danny .. menangis sama.. bezanya,hanya airmata nya bergenang, bukan mcm aku yg dah teresak-esak. Danny teringat jugak pada arwah mak die. Waktu tu die bercerita pada aku, mcmana die kehilangan ibu die, dan aku berkongsi hal yang serupa. Kebetulan lagi, kami berdua sama-sama kehilangan ibu.

Kalau korang baca dialog nenek dan Danny di atas, mungkin korang tak rasa kesedihan tu. Tapi aku, yang dengar semuanya secara live, betapa sayunya suara tua tu, memang sedih sgt2.

Aku dengan Danny mula cari jalan, untuk kembali menyiasat apa sebenarnya yang berlaku. Kali ni, kami nekad untuk cari jawapan kepada semua persoalan ni. Siapa nenek tu.. Siapa Freddie.. masih hidupkah mereka atau kami cuma berhubung melalui alam fantasi saja?

Bersambung ..

 seramnya baca font besar kaler merah tu...baca banyak-banyak kali pun still meremang bulu tengkuk...

6 comments:

Lady Dea said...

Bila tiba part dah xde ibu tu...tetiba sebak plak.Terus meremang bulu roma.Dea pun dah xde ibu jugak.ayah pun....

** tetiba kan,rasa pelik.cerita ni mcm....meresap plak.Aiseh....terlebih feeling agknya.

Cik Lya Shah said...

ala...
kene tunggu lagi....
da ta sabar ni.... =,="

Cik Puan Izan❤ said...

Lady Dea: aiyoo...terlebih feeling ker...sabar yer...nti akan ada sambungan lagi...^^

Cik Puan Izan❤ said...

Cik Lya: sabar...sabar...hehehe..

Lady Dea said...

Tu r pasal...bila baca dialong tu dgn sepenuh perasaan .hehe .kamsiiiaaaa....

Cik Puan Izan❤ said...

Lady Dea: agak2 cerita nenek kamsiaa ni boleh lawan ceta hantu kak limah..^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...