Thursday, May 19, 2011

Lawak Budak 6 Tahun

Petang-petang macam ni terasa mahu tidur jer. Ngantuk sangat... tak habis-habis menguap dari tadi. Kalau termenung sekejap habislah.. macam di buai-buai di alam fantasia la jawabnya...hehehe...

Teringat pulak kisah anakku Ahmad Danish yang akan menjangkau umur 6 tahun pada Julai ini. Bermacam ragam dan kerenah yang dia buat sekarang. Tapi, banyak yang melucukan. 

Sebelum ini Izan ada cerita yang anak 2nd Izan iaitu si kenit Adelia Soulha demam. Adelia seorang budak yang bagus dan akan minta makan ubat bila dia rasa tidak sedap badan. Umurnya baru 2 1/2 tahun. Okeh, bukan nak cerita pasal Adelia tapi nak cerita pasal abangnya yang buat lawak bagi Izan geramm...

Bermulah satu episod di mana Izan tengah asyik mengupdated blog. Tetiba Abang Danish datang dekat Izan dan bagitau badan dia pun panas macam adik. 
"mummy, mummy...cuba rasa dahi Danish... panas kan?" 
... Mummynya ni punyalah dengan muka risau rasa dahi dia... 
"Ya, Allah...panasnya dahi Danish! demam ni... Mungkin kena hujan petang tadi. 
Cepat-cepat tarik tangan dia pegi dapur dan suap ubat guna ubat adik... Mula-mula bagi ubat selesema... sebab dia memang selesema. Lepas tu nak suap ubat demam... 
Dia kata, "Danish tipu jelah...tipu jer" ..Tipu apanya kan demam tu, cepat makan jangan nak ngengada"... haaa...kan dah mula garang. Sambil gelak-gelak dia cakap. Danish buat macam nilah...sebab tu dahi Danish panas... Korang tau tak, rupanya dia pegi tenyeh dahi dia dekat charger laptop yang panas tu. Terkejut besar dan mengucap panjang Izan. Makcik-makcik dia pulak siap gelak besar. Buat lawak betullah budak tuh. Kalau kena karen macam mana... Nauzubillah... Haish! menyusahkan orang jer. Nak buat lawak pun agak-agaklah...

Tapi, bukan salah dia. Izan tak boleh cakap dia tipu sebab dia memang tak cakap dia demam cuma dia kata badan panas. Silap Izan jugak. Kena hati-hati dengan ayat budak-budak sekarang. Kang dah terkena...Adeh!

belajar bersabar dengan kerenah anak-anak...

14 comments:

PinKy MoMMa said...

ahahahaha bebudak skrg ni geniusss!
kita tak kan sangka diaorg leh terpikir camtu..tu la me pun kena berhati2 ngan abg long skrg ni..aduhh byk persoalan yg nak di tanya..

nape..nape dan nape..phew~

mizzkechique said...

haha...bijak tul anak akak...

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

PinKy MoMMa: membesarkan anak2 bermakna kita pun kena lebih byk cari ilmu kan... nanti nak jwb persoalan yg di tanya lagi... aduh duh...

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

mizzkechique: kdg2 kena menjawab soalan yg tak terduga dek akal...

YanaMIB said...

haha bijak bijak..len kali jgn rasa dahi je..rasa pipi, leher, prot, dada, sume lah nk pastikan btol demam ke x =)

Nini Hartini said...

nasib baik dia x tenyeh dgn iron panas. hehe

Amira said...

hahha. pandai btul si danish tu eah kak. tu lah maknye pun leka noo updte blog . haha :P btw , iera punye befday pun bulan julai taw . wee ^^ ade can nak usha anak akk ni . haha :D

Miss Tira said...

Kreatif betul ni. Hahahaha..

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

YanaMIB: kalo nak rasa tu kena amik masa....heheh.. tulah hari tu rasa panas sgt...terus gelabah panggil mkn ubat...adeh!

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

Nini Hartini: dia pun tau tmpt mn boleh dan tak boleh...umur dah nak masuk 6 thn... kalo si kecik umur 2 thn tu pn akak selalu ingatkn dia bila ada dekat seterika.

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

Amira: tulah...terkena omak...hehehe.. oh, besday iera pun julai yer... bertambah lagi usia...heheh

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

Miss Tira: yer, kreatif sakat org... hurmm..

~izan~ said...

uishh...bijak tp bahaya tu sayang...tp tu la,bdk2 ni kdg2 unexpected kan...ada je benda2 baru diorang explore...mcm2 =D

bee2312 said...

budak sekarang dh bijak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...