Monday, May 30, 2011

Part 10 - Panggilan Telefon Misteri

Boringnyaaa.... Izan sambung lagi cerita misteri nenek kamsiaa ni yer... Huhuhu...ngantuk giler sekarang ni...perut pulak dah lapar nih...grrr...
Sambungan ..

Kelibat nenek tua yang aku lihat pada malam tu, aku sendiri tak pasti sama ada benar-benar wujud ataupun hanya khayalan semata-mata. Orang cakap, kalau kita terlalu memikirkan sesuatu, fikiran kita dikuasai, benda tak wujud pun jadik wujud. Jadi mungkin apa yang aku nampak pada malam tu, nenek tua berkebaya nyonya sambil memegang kipas tangan, mungkin hanya sekadar gangguan otak kot? Lepas nampak nenek tu, aku terkejut, kaki aku spontan je tekan minyak dengan kuat (sampai habis tekan ke bawah tu),kereta terbabas ke tepi jalan. Dah la waktu tu aku tak pakai seat belt,satu habit buruk aku, kalau waktu malam, jarang nak pakai seat belt sebab takde road block polis/jpj,lagipun takde lah jauh benar pun rumah aku tu. Waktu kemalangan tu, aku tak cedera parah pun, cuma bahagian dahi luka,yang berhampiran dengn anak rambut tu,org panggil ape eh,dah lupa plak, kalau tak silap,ubun-ubun kepala kot? Aku pun tak tau mcmana boleh luka,mungkin terhantuk kot,tak pasti. Parut kat situ masih lagi kekal sampai sekarang cuma dah pudar sebab rajin bubuh bio-oil, tak nak bagi muka nampak spoil berparut, gigih ni sapu bio-oil tiap hari

Waktu kemalangan berlaku, Danny masih lagi follow dari belakang dan die hampir-hampir kemalangan jugak sebab sewaktu kereta aku terbabas, dia tak pandang kiri kanan, terus je drive pergi ke arah kereta aku terbabas tu, hampir-hampir dia nak langgar motorsikal yang memang tengah melalui jalan yang sama tapi dari arah bertentangan. Disebabkan kawasan tu sunyi, ada kereta yang lalu tapi takde sesiapa berhenti untuk beri bantuan. Pernah ada kes orang pura2 kemalangan, tapi bila orang keluar nak bantu, diorang dirompak pulak. Danny call Ryan untuk mintak tolong Ryan dtg bersama sesiapa yang boleh pandu kereta, untuk tolong bawa kereta aku balik rumah. Kereta aku cuma kemek kat bahagian depan sebab melanggar divider dan papan jalan, tapi tak teruk. Cuma aku dah tak dpt nak drive sebab perasaan terkejut tu masih ada. Lama aku kebingungan kat dalam kereta.

Danny pulak, ketuk pintu kereta slow2, macam takut kena maki je sebab sebelum tu kitorang bergaduh gara2 ketuk cermin punya pasal. Aku bukak pintu kereta, unexpected bila Danny cakap "Okayyy....jangan lari?" Muka die tu ha,memang memek muka menyindir habis lah,takut aku lari dan menjerit tak tentu pasal,siot betul lah. Danny langsung tak bertanya kenapa aku boleh kemalangan, mungkin tak nak aku rasa tertekan. Danny offer untuk hantar aku pegi klinik, tapi aku tak nak, klinik memang takde bukak malam, kalau nak jugak, memang terpaksa pegi General Hospital tapi agak jauh, memang malas nak pegi lagipun luka pun setakat tu je kat dahi, boleh je kalau nak tampal plaster.

Danny pun call lagi Ryan, tapi aku tak faham pulak sebab dorang masing2 guna bahasa Cina Hakka. Mungkin tanya Ryan dah kat area mana kot. Sementara tunggu Ryan sampai, Danny tolong bersihkan luka kat dahi aku guna tisu yang dibasahkan dengan air mineral and tampal guna plaster. Waktu tu, dia guna First Aid Kit yang ada dalam dashboard kereta aku, dalam dashboard tu pulak, ada tuala wanita yang aku saja simpan untuk ladies punya "emergency case".

"Tampal luka pakai ini boleh kan,cepat menyerap?" Aku toleh tengok dia, tuala wanita tu dah pun kat tangan dia sambil dia sengih, panas gila muka aku ok, ni nak melawak ke apa ni, bagi penampar kang, berterabur gigi kau. Aku diam je, sebenarnya segan sangat sebab barang peribadi, Danny sedar muka aku berubah, dia terus cakap sorry2. Aku sebenarnya tahan gelak, tapi dah tak tahan nak gelak, aku gelak lah, Danny pun gelak sama.

Waktu kitorang gelak sama-sama tu lah, kedengaran suara nenek tua gelak bersama-sama. Aku tersentak. Aku pandang Danny untuk tengok reaksi dia, sama! Dia pun macam tersentap, raut wajah dia, seolah-olah dia nak tanya aku "awk dengar tak apa yg saya dengar?".. aku mengangguk kepala, Danny faham yang aku dengar apa yang dia dengar. Tapi, ketawa nenek tu kedengaran tak lama, bila kitorang stop ketawa, suara nenek ketawa tu pun dah takde. Waktu ni,aku terlalu takut tapi aku cuba lawan, aku tak nak terlalu mengikut emosi.

Ryan tiba tak berapa lama kemudian, bersama adik lelaki dia. Adik lelaki dia drive kereta Ryan, Ryan pulak drive kereta Danny. Danny ambik alih, drive kereta aku dan hantar pulang ke rumah. Sampai je kat rumah, aku lega sangat sebab abang aku masih lagi berjaga, lepak dengan member dia dari rumah sebelah, tgh spray gitar. Dia terkejut gak tengok aku yang balik rumah dengan dahi bertampal plaster, just mention dengan dia, kereta aku terbabas, kemalangan kat simpang sekolah yg tak jauh dari rumah. Tapi aku tak cerita langsung yang aku ternampak nenek tu, aku rasa bukan masanya untuk bgtau, lain kali je aku akan cerita pada dia, kalau terbukak hati nak cerita la.

Abang aku jemput Danny,Ryan & adik die masuk rumah,tapi Danny cakap takpe,niat nak hantar aku balik je,lagipun dah lewat.

Malam tu,aku tak tido dalam bilik. Aku masih rasa seram. Aku pura-pura tertido kat ruang tamu sebab abg aku memang selalu tido kat situ sebab kat bilik panas,katanya, aku rasa seram pulak nak tdo sorang2 dalam bilik. Abg aku pun kejutkan aku suruh masuk tido dalam bilik, aku cakap malas nak bangun dah, mata berat sangat. So, abang aku biar je. Mungkin disebabkan aku tido dengan keadaan aku yang letih sangat, aku bermimpi ..

Dalam mimpi tu, nenek tua tu datang pada aku,bawa bunga. Tapi bunga tu diperbuat dari straw. Straw yang dilipat-lipat jadik bentuk bunga. Dia bagi kat aku, aku ambik dan letak atas kepala, aku cakap "Kamsiaaa". Aku terjaga je dari tido, hati aku berdebar-debar,nasib baiklah mimpi nenek bg bunga, tak lah menakutkan sangat pun,tapi still gak rasa seram.

Keesokan harinya, aku bangun awal pagi nak bersiap pergi kerja. Tapi badan rasa sakit sgt, bahagian kaki pulak lebam, malam sebelum tu tak pulak rasa sakit. Disebabkan tak tahan, tak sedap badan, aku call tempat kerja, inform dengan manager yang aku amik sick leave. Aku bantai tido je sampai pukul 10 pagi mcm tu, bangun mandi & bersiap nak keluar beli brg dapur sikit.

Sebelum keluar tu, baru perasan ada sms dari Danny.

"Salam..sorry if disturbing. Sy dah dapat tahu tentang Freddie,x byk info tp boleh jadi clue. Bila nak meet up? If rasa x sihat,rehat la dulu."

Aku tak tunggu lama, terus call Danny untuk tanya siapa Freddie. Tp waktu dia nak mula cerita tu, aku perasan yg aku sorang kat rumah, sebab motor abg aku takde pulak kat rumah. Aku pun ajak je Danny jumpa,tapi die kena ambik aku sebab kakak aku awal2 pagi dah ambik kereta dia untuk repair kemek tu (kereta kakak aku sebenarnya yg aku pakai sampai accident tu,aku mana de kereta sndiri )... Aku decide tak nak dengar cerita Danny melalui phone, sebab aku rasa aku tak "kuat" sgt untuk dengar,takut aku lemah semangat,dah la sorang2.

Danny pun ajak makan kat Marrybrown dan aku setuju je. Waktu tu lah Danny rungkaikan persoalan selama ni,persoalan kami hampir terjawab bila Danny dah call Syarikat Kayu tu,dan bertanya tentang Freddie, staff sana mengakui akan kewujudan Freddie di syarikat mereka, beberapa tahun yg lalu ..Satu jawapan yang agak mengguris hati aku sebagai seorang wanita. Sekali lagi, perasaan takut tu bertukar menjadi simpati...

Bersambung ..

 apa nak buat ni..? ngantuknyaaa...

13 comments:

Cik Oren said...

cik Izan,, xsabar nk tggu cite ni stiap ari..hehe

MizzTina said...

akak...cepat sambung!!!!!!!!

Cik Puan Izan❤ said...

aleen meow: mesti mau sabar...barulah bestt...^^

Cik Puan Izan❤ said...

mizzkechique: sabor lerr...kehkehkeh...

psstt...mana pegi? lama tak nampak..

zue_amin said...

kak...sambung cpt2 kak...excited bace nie...hihihi... =)

Daddylicious said...

ingatkan no 10 tu kira2 dah habis lah .....adoi sambung lagi dah macam sinetron pulak...

yanamib said...

dh mcm bc novel online..hikss..

kita pn ngantuk..letih bangatt..tsk~

MizzTina said...

xsabor ni kak oi..

sy blik kg..muehehhe

Cik Puan Izan❤ said...

zue_amin : sabor ler sikit..tu dah ada..pegi baca cepatt...

Cik Puan Izan❤ said...

daddyzkool: kalo dah habis kena tulis episod terakhir...hehehe.. tapi di jamin takkan sampai beratus...hehehe

Cik Puan Izan❤ said...

YanaMIB: yana mesti letih berdating kan...hikhikhik

Cik Puan Izan❤ said...

mizzkechique: nanti MK post entry menarik tau...akak boringla skrg mcm kurang jer blogger kat sini...

Cik Lya Shah said...

halamak ai.. arini terlmbt bace lak...
xpe2... sy sanggup tahan ngantok na bace ni... huhuhuhu... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...