Thursday, May 26, 2011

Part 4 - Panggilan Telefon Misteri

Selamat pagi semua. Izan tak sangka rupanya ada yang tak lena tidur dan tak lalu makan sebab nak baca kisah misteri ini selanjutnya. Izan buka cerita ni pagi-pagi korang selera ker nak baca? hehehe... apapun kepada yang belum baca lagi ini adalah Part sebelum ni. Kita ikuti sambungan seterusnya... Ingat! kena baca dengan penuh perasaan tau...
 Sambung ..

Lepas tu, baru aku tahu yang nenek tu cakap dalam bahasa cina hokkien. Aku tak kenal pun sesiapa yang boleh cakap dalam bahasa hokkien sebab kalau dekat tempat aku, yang pandai cakap mandarin banyak la.

Hampir setahun berlalu, percaya atau tak, takde satu hari pun yang kitorang lalui tanpa menerima panggilan misteri nenek tu. Aku pun dah biasa, menerima panggilan telefon dia setiap hari. Smpai aku dah hafal "jadual" nenek tu telefon. Selalunya nenek tu akan call pada waktu pagi, dalam pukul 8 pagi.. Lepas tu waktu tengahari, dlm waktu lunch mcm tu.. Lepas tu, petang-petang sikit dalam pukul 3 ptg mcm tu dia akan call lagi... Then takde dah call, setiap hari memang mcm tu.

Aku dah tau habit nenek ni, kita kena layan dia cakap, sampai dia sendiri letak fon. Layan je la apa pun, cakap ok ok ok ke, atau dengar je ke sampai dia letak fon (memang tak lama,tp dia mcm bersembang & seperti bertanyakan sesuatu). Let say lah aku malas nak layan kan, aku yang letak fon dulu, confirm nenek tu akan kol balik bertubi-tubi (ni memang tension gila)... terpaksa la aku tunggu nenek tu letak fon dia, and dia takkan telefon lagi dah sampailah ke "shift" seterusnya yg mmg waktu dia call.. Benda ni dah jadi rutin harian plak, tiap kali fon berbunyi, mesti staff aku cakap "Hah,angkat telefon oi,nenek kau dah cari tuuu"

Bila perkara ni berlarutan selama setahun lebih, adalah satu hari tu, nenek ni call lagi. Waktu ni aku agak tertekan sebab bergaduh dengan rakan sekerja & bos pulak waktu tu mcm carik salah aku. Serius memang tertekan sangat, bila nenek ni call, aku yang tengah mood x elok, aku tengking nenek ni dengan bahasa kasar,sesuatu yang tak pernah aku buat selama setahun lebih nenek tu setia call setiap hari.

Nenek tu terdiam, tiba-tiba aku terdengar nenek tu menangis. Aku tak tau kenapa aku rasa tersentuh hati sangat, aku rasa betul2 bersalah sebab nenek tu nak bercerita, aku pulak tengking dia dengan bahasa kesat. Nenek tu menangis sayu,sampai aku mcm tak percaya aku menangis sama.

Aku cakap kat nenek tu "Nekk...sori nek,sori ya...sori...." aku tak sure nenek tu faham ke tak apa aku cakap, nenek tu terus cakap "Kamsiaaaa... Kamsiaaaa..." perkataan tu aku dengar dengan sangat jelas. Nenek tu terus letak fon & dah tak call lagi selama beberapa hari. Merajuk mungkin?

Disebabkan petang tu aku agak free,jadi aku pun google la tentang bahasa hokkien.. Rupanya "Kamsiaaaa" yang nenek tu sebut berulang kali lepas dia menangis kena tengking aku tu, bermaksud "terima kasih"... aku rasa mcm kena tampar, dah la aku tengking dia, dia terima kasih plak...

Dari situ lah aku bertekad nak mencari org yang dapat berbahasa hokkien untuk membantu aku cakap dengan nenek ni...

Penyiasatan aku pun bermula ...

Bersambung...

 harap semua tak boring sebab pagi-pagi dah buka cerita misteri ni...

15 comments:

MizzTina said...

ala..sambung lagik... sure hr ni xdpt ikut cerita akak, jap lg mau pegi sepital, hri ni halfday keje...hukhuk

Cik Puan Izan❤ said...

mizzkechique: sabar yer... kenapa pegi hosp? siapa sakit?

MizzTina said...

huhu..tak sabar dh kak..

anak buah kesayangan masuk wad...

Hanis Azla said...

nak tahu sgt sambungannya ni.. kamsia.. saya tahu kamsia tu terima kasih sbb dulu arwah tok ada ambil anak angkat org cina.. bila dah dpt tu letak nama kamsia.. agaknya sbagai tanda terima kasih kot.. he..he..

Izwanie Eynia said...

singgh kt belog kak izan.. pes time ke cni.. tertarik nak tau ksh ni lg.. ^_^

Cik Puan Izan❤ said...

mizzkechique: kesiannya...sakit apa MK?

Cik Puan Izan❤ said...

Hanis Azla: oh..letak nama kamsia pulak yer...hehehe...lepas ni boleh buat cerita tengtang hantu kamsia... tengok boleh lawan hantu kak limah tak...hehehe

Cik Puan Izan❤ said...

IzwanNie Eynia: selamat dtg...semoga terhibur yer...^^

Lady Dea said...

Peh akak.....sengaja mendera perasaan Dea.ni bila nk sambung nie?.esok ke?.adui....tak baik tau seksa kitorang lelama....

Lady Dea said...

Peh akak.....sengaja mendera perasaan Dea.ni bila nk sambung nie?.esok ke?.adui....tak baik tau seksa kitorang lelama....

Cik Puan Izan❤ said...

Lady Dea: tak dera...cuma suka jer...hehehe... nti jap lg akak sambung..tungguuu...^^

MizzTina said...

patah tgn kak.. dh la kecik lg, kesian... hr ni nk coti blog..hukhuk

aynadys said...

sambung cite kak cepat..huhu xsabo nk tau cite selanjutnye..

Cik Puan Izan❤ said...

mizzkechique: olohh..kesiannya kecik2 lagi dah patah tgn..mcm mn boleh jadi mcm tu...ish ish...

semoga dia cepat sembuh..kena banyak pantang jgk kan...

Cik Puan Izan❤ said...

aynadys: akak dah sambung pegilah baca...^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...