Tuesday, May 31, 2011

Part 12 - Panggilan Telefon Misteri

Okay! sambung lagi yuk... part sebelum ni cari kat arkib yer...^^
Info: Cerita imbas semula ni,adalah jalan cerita asal yang Danny ceritakan sendiri pada aku, tapi dialog yang aku masukkan ni hanyalah rekaan semata-mata sebab nak bagi korang senang faham. Penting untuk aku jelaskan di sini, hanya part dialog adalah rekaan, tetapi jalan cerita, adalah yang aku tulis berdasarkan pengalaman sebenar Danny.

Sambungan ...

Setelah menunggu beberapa saat,akhirnya Danny disambungkan dengan penyelia di situ, biarlah aku namakan penyelia tu sebagai Puan Nasha (kot2 korang nak imagine Nasha Aziz pun boleh gak )

"Hello,Nasha speaking"
"Hello Selamat Petang ye Puan,sy Danny"
"Ya Encik Danny,ada apa boleh sy bantu?Encik Danny buat panggilan dari mana ye?"
"Maaf ye puan, sy cuma orang perseorangan, sy ada hal peribadi yang perlukan bantuan Puan,mungkin Puan dapat bantu?"
"Ya? Teruskan..?"

Danny menceritakan sepenuhnya kepada Puan Nasha, tentang apa yang berlaku dan bagaimana dia boleh link dengan nenek tua tu, dengan Freddie yang dikatakan bekas pekerja di syarikat tu, semuanya Danny ceritakan dengan serba ringkas untuk memudahkan Puan Nasha faham akan tujuan baik dia,hanya sekadar ingin tahu dan membantu.

Pada mulanya Puan Nasha agak keberatan, sebab kisah tu dah berlalu agak lama, hampir 6 tahun yang lalu tapi mungkin atas dasar simpati, Puan Nasha akhirnya mendedahkan bahawa Freddie memang pernah bekerja di syarikat tersebut. Pada awalnya Freddie hanyalah menjalankan praktikal nya saja di situ selama 6 bulan,tapi oleh sebab prestasinya yang baik, jadi Puan Nasha terus ambik Freddie bekerja di situ.

Menurut Puan Nasha, Freddie seorang pekerja yang berdisiplin dan sepanjang dia bekerja di situ,tak pernah timbul apa2 masalah serius, setakat masalah disiplin sikit2 mcm datang lambat tu perkara biasa lah, cuma jarang berlaku. Puan Nasha sendiri mengaku bahawa Freddie ni ada potensi, tambahan pulak dorang memang tengah cari pengganti siapa yang boleh jadi In-Charge Trainee yang akan menggantikan salah seorang staff dorang yang dah nak berhenti. Tapi sayangnya, Freddie berhadapan dengan masalah misteri yang membuatkan nya berubah sikap menjadi seorang yang tak fokus pada kerja. Pernah terjadi bila Freddie ni nak outstation, untuk attend meeting bersama client dari luar negara, semua plan jadi sia-sia bila Freddie tak muncul pada waktu yang sepatutnya dia hadir untuk presentation. Sejak dari peristiwa tu, surat amaran tentang disilpin dia, dikeluarkan sebab sebelum tu bagi verbal warning je.

Yang bertambah misteri, pada hari yang sepatutnya dia hadir untuk presentation tu, dia sebenarnya berada di salah sebuah tanah perkuburan cina, lepak kat situ mcm orang tak siuman. Dengan baju kot, briefcase die, alat2 untuk presentation dia, dia bawak ke situ dan buat presentation di situ. Orang ramai yang tengok dia, kehairanan. Menurut Freddie, dia sedar perbuatan dia tu, tapi dia mcm tak dapat nak control diri dia. Dia ada ceritakan peristiwa tu pada Puan Nasha, tp Puan Nasha beranggapan mungkin Freddie ni sengaja cipta alasan, ye lah kan, anak-anak muda katakan, masih nak enjoy. Memang waktu tu Freddie masih muda, awal 20an mcm tu umur dia.

Danny bertanyakan tentang kenapa Freddie diberhentikan. Puan Nasha ada mention jugak pasal masalah disiplin Freddie dan perangai pelik2 Freddie yang susah nak dijangka. Keadaan itu berlarutan dan makin jadi teruk bila 2 orang staff perempuan (1 staff HR dan 1 lagi clerk biasa) resign dengan notis 24 jam gara-gara tak tahan dan takut dengan Freddie yang kadangkala mcm bukan dia, berubah suara seolah-olah ada sesuatu yang merasuk dia. Tapi, seringkali bila Freddie merepek tu, dia berbahasa Cina Hakka yang tak sorang pun dalam syarikat tu faham. Akhirnya Danny diberhentikan kerja untuk elakkan masalah lain pulak timbul. Tapi Freddie request untuk meletak jawatan secara sukarela, dia tak nak term "diberhentikan" tu digunapakai.

Puan Nasha pulak timbul rasa simpati dlm hati dia, bila dapat tahu yang girlfriend Freddie yang berada di luar negara sebab tgh sambung belajar, meninggal dunia selepas terjatuh dari escalator (jatuh dari atas sampai ke bawah dan cedera teruk kat kepala). Freddie ni memang dlm perancangan nak kawen, tapi girlfriend nya tu meninggal dunia hanya beberapa hari selepas Freddie berhenti kerja. Puan Nasha nak bantu dari segi sokongan moral, tapi Freddie mengasingkan diri dan tak pernah lagi muncul sejak peristiwa tu.

Danny ambik langkah terakhir,untuk minta nombor telefon Freddie dari Puan Nasha. Sebab Danny percaya nenek tu ada kaitan dengan Freddie, Danny nak bantu atau bertanya pada Freddie sendiri. Puan Nasha sekali lagi keberatan, tapi akhirnya dia bagi jugak dengan syarat, apa-apa pun usaha Danny nanti, tak melibatkan nama syarikat tu.

Bersambung ..

 sambung makan quaker chewy lagi...

5 comments:

MizzTina said...

aiyakkk...sambung lg daaaaaa.... :P

Cik Puan Izan❤ said...

mizzkechique: hehehe...tak suka ker..

Gadis Kecil said...

singgah sini & follow

:)

Cik Puan Izan❤ said...

GadisKecil: thanks yer...^^

Cik Lya Shah said...

halamak..
terlambat bace....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...