Thursday, June 30, 2011

Episod Terakhir - Panggilan Telefon Misteri

Khas untuk peminat cerita misteri ini, kali ni Izan habiskan terus cerita ni. Walaupun panjang korang tahan jelah yer. Untuk peminat paling setia Ladydea, lepas ni nampaknya dah takde orang akan teringat-ingatkan Izan dan termimpi-mimpikan Izan lagi... Harap anda semua berpuas hati dengan ending cerita ni...

Sambungan ..

Aku agak terpinga-pinga bila tengok Freddie mengalirkan air mata. Apa kes pulak nih, drama baru pulak ke. Dalam hati aku je lah cakap mcm tu, selepas Freddie ceritakan semuanya apa yang dibualkan dengan nenek misteri, hati aku sekali lagi rasa tersentuh. Ternyata nenek ini, dah jumpa Freddie yang dicari selama ni,cucu yang dirindu. Freddie seperti org hilang arah, beberapa kali aku tanya dia, tapi dia mcm tak fokus dah dengan apa yang aku cakap. Freddie request untuk berjumpa dengan aku,pada malam yang sama. Aku pulak, request untuk bawa Danny sama,at least tak lah aku dengan Freddie je, aku takut pulak kalau ada cerita tak elok pulak nanti, keluar malam2 dengan laki orang nih. Dengan orang bujang tak pe kot, hahaha.

Malam tu, selepas tutup kedai, aku tak balik rumah,tapi aku balik ke hostel. Tempat kerja aku ni memang ada provide hostel,tempat staff tinggal. Aku je yang tak tinggal kat hostel sebab rumah aku dengan tempat kerja pun tak la jauh sangat,dekat sangat pun tak jugak la. Aku ambik keputusan nak tinggal hostel malam tu, sebab aku takut nak tinggal sorang di rumah, abang aku outstation. Aku mcm dapat agak, kalau aku gi jumpa Freddie malam ni, aku takut kalau2 nenek tu muncul pulak kat mana2, nak mintak aku sampaikan pesan kat Freddie ke apa kan, tak berani lah aku k. Nampak je berani,tapi dalam hati aku ni asyik berdebar je bila teringat nenek tu yang dah beberapa kali muncul. Tak pasal2 kang accident lagi.

Sampai je hostel, aku mandi dan bersiap-siap ala kadar. Danny akan jemput aku untuk jumpa dengan Freddie. Kenny pun ada sekali, tanpa pengetahuan aku, rupanya Danny yang ajak Kenny sekali memandangkan Kenny ni kiranya mcm watak tambahan yang mungkin akan membantu la,hehe. Kitorang berjumpa tak jauh gak dari hostel tempat aku tinggal. Tak memilih tempat sangat pun,bukan nak makan betul,lebih kepada nak diskas dan sembang lebih je nanti.

Perbincangan kami bermula dengan penerangan lengkap daripada Freddie,dia cerita balik perbualan dengan nenek misteri tu. Menurut cerita Freddie, suara nenek dalam telefon tu, bukan suara nenek dia. Suara nenek dia, tak macam tu pun, nampak sangat nenek tu memang orang lain, itu yang Freddie yakin sangat. Jangankan kata persamaan, malah sikit pun suara nenek tu takde persamaan dengan suara nenek dia yang dah meninggal beberapa tahun yang lalu. Tapi, yang buat dia musykil sangat, cara nenek misteri tu bercakap, lenggok suara (intonasi/cara bercakap) memang betul2 serupa dengan mendiang nenek dia. Bila ditanya tentang hal jam yang tertinggal tu pun, nenek tu selamba je jawab dengan betul. Freddie nak kepastian, sama ada nenek kepada Kenny ni yang call atau pun mungkin orang tua yang lain.

Mengikut cerita Kenny pulak, memang nenek dia selalu bertanyakan tentang bila nak balik, dah makan ke tak,dan soalan-soalan yang serupa jugak mcm yg pernah Danny dengar. Sebab tu Kenny yakin, memang nenek dia yang call,cuma dia tak pasti macamana nenek tu kebetulan pulak boleh call pejabat Danny sedangkan Danny takde kaitan pun dengan Freddie. Kalau nenek tu call restoren kitorang je takpe jugak, at least nampak la ada kaitan sebab nombor tu pernah Freddie pakai.

Freddie mula bertanya pendapat aku tentang kepercayaan aku sebagai orang Islam.

"Aishah, erm..kalau dlm agama awak kan,orang mati boleh hidup balik tak?" soal Freddie.
"Kalau dalam kepercayaan sy sebagai orang Islam, orang yang dah mati,takkan kembali" aku jawab,dengan berhati-hati sebab perbincangan mengenai pegangan agama,aku risau kalau aku mengguris perasaan sesiapa pulak.
Tak boleh blah pulak bila Kenny tiba2 tau gelak sakan. Rupanya perkataan "takkan kembali" tu mcm lucu bagi dia,puitis sangat.

"Alaaa...cakap je lah orang dah mati takkan hidup balik.Ni,takkan kembali pulak. Sastera gila! Hahahaha!" Entah apa yang lawak,aku pun tak tau,tapi aku senyum2 je lah. Ni bukan kali pertama tau aku kena tegur pasal bahasa,pernah beberapa kali gak. Mungkin minat aku yang lebih terarah kepada menulis, buatkan aku kadangkalanya,pakai ayat yang tak direct to the point gitu,hehe.

Danny menyampuk dengan memberi sikit penerangan."Kalau dalam agama Islam,hidup selepas mati tu adalah waktu hari kita dibangkitkan,penentu syurga dan neraka. Tapi,bukan dengan cara hidup semula dan merasuk tubuh orang lain. Kalau dalam Islam, bila terjadi benda mcm ni, ianya lebih kepada gangguan syaitan,untuk sesatkan manusia. Biasala mereka tu penuh dengan tipu helah untuk buat kita bergaduh,tak sefahaman dan mcm2 lagi lah" terang Danny.

"Erm... tapi .. kalau dalam kepercayaan sy, roh orang yang mati dalam keadaan dia tak tenang,atau masih ada tugas yang masih dia belum selesaikan,dia akan kembali ke dunia nyata,untuk "hint" orang yang masih hidup,tentang keinginan dia.Maaf,tapi...itu yang sy percaya" jelas Freddie pulak. Kenny angguk,tanda setuju.

"Sy tau kita ada agama dan kepercayaan yang berbeza. Sy hormat agama dan kepercayaan awak,sy pasti semua yang berlaku pasti ada sebab,ada punca kenapa benda tu berlaku" ulas Danny pulak, dan masing2 angguk tanda setuju.

Masing-masing ada teori yang pelbagai. Freddie tetap dengan pendirian dia, dia percaya, nenek Kenny sekarang adalah nenek dia,yang hidup di dalam tubuh nenek Kenny. Freddie nekad nak berhubung sendiri dengan ayah Kenny untuk bincang hal ni dengan lebih serius, ternyata nenek Kenny tu bukan nyanyuk seperti yang disangka,sebaliknya roh nenek Freddie yang menetap dalam tubuh itu. Ini yang Freddie percaya.

Lepas beberapa hari,aku dapat tau Freddie masih gagal dapatkan kebenaran daripada ayah Kenny,untuk berjumpa dengan nenek tu. Dengan alasan, ayah Kenny tak suka kehadiran orang luar,dia tak percaya dengan apa alasan sekalipun. Protect sungguh ni.

Dipendekkan cerita, pada satu hari ni, nenek Kenny jatuh sakit. Terbaring lemah atas katil dan asyik sebut nak jumpa Freddie sebelum dia 'pergi'. Kenny berusaha pujuk ayah dia, bagilah peluang pada Freddie untuk tunjukkan keikhlasan dia,lagipun Freddie kelihatan seperti orang baik2 je. Kenny sanggup tanggung semuanya kalau ada perkara buruk berlaku pada nenek dia. Ayah Kenny pun bengang gila lah, ye la, si Kenny tu masih muda lagi,tapi pandai-pandai pulak nak ajar ayahnya itu dan ini, hingga lah pada 1 hari tu,diorang bertengkar sehingga Kenny keluar dari rumah,sebab Kenny berkecil hati dengan kata-kata ayah dia. Aku tak sure pulak ayah dia dah cakap apa kat dia, yang pasti, Kenny merajuk la gitu, biasa lah hati muda kan.. asal terasa je dengan parents, mula la lari dari rumah.

Since Kenny dah tak balik ke rumah, ayah dia pun sama tak contact dah. Kenny ni tinggal umah member,entah kat mana ntah,aku tak sure tapi apa yang pasti,Kenny ni sebenarnya tunggu ayah dia call,pujuk lah konon,tapi nan hadoooo... Hahaha.. Kenny ni anak manja jugak sebenarnya,sebab tu bila Kenny dah mula pandai lawan cakap dengan ayah dia, ayah dia beranggapan kitorang ni la yang hasut dia jadik mcm tu. Dekat sebulan lebih jugak la Kenny tinggal kat umah member dia & waktu tu dia kerja part time kat kedai fotostat,sementara tunggu ayah dia pujuk la kengkonon,ape da... Aku geli hati jugak sebab Kenny sms aku,asyik ngadu pasal ayah dia tak pujuk pon,woah.. Haha.. aku gelak sakan la sebab kantoi masa tu dia memang anak manja pun,obvious ok!

Sebulan lebih mcm tu, ayah Kenny tiba2 call. Kenny jawab la jugak, ye lah kan duk tertunggu org pujuk, takkan lah orang dah call,wat dek je kan.. sepantas kilat je jawab fon dengan harapan ayah dia akan cakap "Kenny,ayah mtk maaf..pulang la ke rumah ya".. Tapi sebaliknya pulak berlaku bila ayah Kenny call Kenny hanya semata-mata nak suruh Kenny bawa Freddie,aku dan Danny ke rumah,ada hal penting. Dalam perjalanan nak ke rumah Kenny tu, kitorang gelak sakan lah jugak sebab dengar cerita Kenny yang mengaku tunggu dirinya dipujuk,haha.

Setibanya kami ke rumah Kenny, ayah Kenny dah tunggu dah dengan keadaan yang tak berapa terurus dan kelihatan mcm tak cukup tido. Perasaan kesian terbit pulak dalam hati aku, sebab bagi aku, Kenny tak sepatutnya lari dari rumah dengan keadaan ayah dia yang tengah risau jaga nenek tu sakit. Kenny teragak-agak nak masuk, dia nak tunggu dalam kereta je,tapi aku yang paksa dia turun gak.

"Buang eh sikit ego tu,ayah awk dah tua..bincang la elok2. Mungkin dia panggil kita ni,nak bincang. Hati awk jangan lah keras sangat ok" sempat lagi aku advice dia,dengan nada serius, kang dia tak amik serius pulak sebab aku dengan Kenny selalu cakap main2 je,tak pernah nak serius bagai. Tapi mujurlah hari tu, Kenny mendengar kata. Bila dia salam ayah dia, ayah dia terus pelok, memang tak dijangka. Sebak,sbab aku tau ayah dia marah dia sebelum ni sebab dia sayang.

Ayah Kenny tak cakap apa2 lagi pada kitorang waktu tu, cuma dia bagi isyarat suruh masuk. Kenny pun masuk diikuti dengan kami bertiga yang lain. Kami semua duduk di bahagian ruang tamu.

Ayah Kenny kelihatan berat nak memulakan bicara,mungkin sebab sebelum ni dia jugaklah yang pernah melarang kami jejak lagi ke rumah dia,tapi sekarang... Ayah Kenny mula bercerita tentang masalah yang dia hadapi. Rupa-rupanya nenek Kenny masih lagi belum kebah dari sakit, siang malam asyik meracau benda yang bukan-bukan, dan nama Freddie lah yang paling kerap disebut. Sejak akhir-akhir ni,keadaan makin serius bila nenek Kenny dah mula mengugut untuk bunuh diri selagi tak dapat jumpa Freddie. Pernah satu ketika dulu, nenek Kenny ada cubaan untuk bunuh diri, minum nail polish,cecair yang selalu orang pompuan pakai untuk kilatkan kuku. Tapi disebabkan kuantiti tu sikit je,tak beri kesan besar cuma muntah dan sakit perut je. Sejak dari hari tu, ayah Kenny sangat berhati-hati,tak nak cuai sikitpun sebab risau kalau2 orang tua tu cari cara lain pulak nak bunuh diri.

Atas sebab tak tahan dengan desakan, akhirnya ayah Kenny bersetuju untuk bawa Freddie jumpa nenek tu,pada waktu tu jugak,tak nak tangguh2. Ayah Kenny mintak bantuan Kenny untuk tolong siapkan nenek dia apa yang patut dulu,sebelum Freddie dibawa masuk ke dalam. Waktu tu perasaan aku berdebar-debar,aku nervous sangat fikir apa sahaja kemungkinan yang bakal berlaku.

Akhirnya saat yang Freddie tunggu selama ni,tertunai jugak. Aku dan Danny turut sama berada di bilik tu.

Waktu Freddie melangkah masuk, nenek tu bukan mengadap dia,tapi mengadap ke arah sebelah tingkap yang lagi satu. Nenek tu termenung jauh di situ,sikitpun tak hirau kitorang yang dah masuk ke bilik dia.

Kenny cuba cakap dengan neneknya (dalam bahasa Hakka yg aku translate balik,mengikut cerita Danny yang cerita balik apa dorang cakap,aku sorang je tak faham Hakka di situ,bosan)

"Nek...Kawan2 Kenny datang nak jenguk nenek" nenek tiada respon.
"Nek,cari Freddie kan? Tu Freddie nek...dia dah dtg" kata Kenny. Punnn...takde respon.

"Nenek.." Freddie memanggil,ada getaran pada suaranya,seolah-olah menahan tangis.
Spontan,nenek menoleh perlahan. Terus bangun dari kerusi rodanya, berusaha nak berdiri tapi tak berapa nak mampu.
Bila melihat keadaan nenek yang dah uzur, Freddie terus pergi dekat pada nenek tu. Freddie pegang bahu nenek tu, bagi isyarat suruh duduk je,tak perlu berdiri.

Nenek ni terus rentap tangan Freddie,lama dia tenung Freddie. Lama kelamaan, airmata nenek mula mengalir,bibir dia bergerak-gerak mcm nak cakap,tp oleh kerana dia terlalu sebak,suara tu tak keluar.

Freddie peluk nenek. Nenek pun sama,balas pelukan nenek. Tangisan nenek yang cukup pilu,aku menangis sama. Rasa sebak sangat. Freddie dan nenek tu tiada hubungan langsung tapi,seolah-olah mereka kenal antara satu sama lain.

"Freddie... Freddie.. Freddie..." ulang nenek tu berulang kali sambil tangan kirinya memeluk pinggang Freddie, wajah Freddie dibeleknya puas2.

"Kenapa lama kau tak pulang .. Nenek rindu. Kau kerja ni tak boleh balik rumah ke sekejap2 jumpa nenek? Kenapa buat nenek mcm ni? Dah makan ke?" Soalan nenek yang bertalu-talu,Freddie bertambah sebak.

"Nek, ini Freddie.." kata Freddie dalam tangis.
"Nenek tau...ini Freddie cucu nenek..kenapa lama sgt tinggalkan nenek"
"Nek,Freddie mtk ampun. Freddie banyak dosa menipu nenek,sampai nenek begitu setia tunggu sy pulang."
"Nenek tetap tunggu kamu Freddie,nenek tak pernah lupa."

Aku bingung,aku tak percaya kejadian seumpama ini boleh berlaku,di depan mata aku sendiri.
Di saat tu,aku harap semua ni hanyalah mimpi sebab hakikat ni,terlalu sukar untuk aku terima. Ini semua mustahil kalau difkir dari logik akal. Aku dan Danny berpandangan sama sendiri,aku menggeleng kepala,tanda tak percaya. Mustahil.

Freddie terus bercerita dengan neneknya.

"Nek .. sy dah berkahwin nek. Sy dah ada anak sorang,isteri sy tgh pregnant lagi,anak kedua. Sy dah sembuh dari luka lama sy nek,sy dah buang Joana dari kenangan hidup sy. Sy dah mulakan hidup baru,nenek tak suka?" kata Freddie.

"Nenek suka,apa yang buat kamu gembira,nenek suka" nenek senyum walaupun airmata nya masih lagi membasahi pipi.

"Nenek,dengar sini..Nenek mesti pulang ke tempat asal nenek,nenek bukan hidup di tmpt ini." Freddie beremosi seketika.

"Nek..sy tahu nenek takut sy tak dpt terima kenyataan nenek pergi,sy terima nek. Kalau ini lah yg Tuhan takdirkan buat sy,sy terima nek. Sy tahu nenek berat nak pergi,nenek risaukan sy.Nenek pulanglah,sy izinkan.. sy janji,sy redha nek.." nenek masih merenung mata Freddie.

"Nenek,sy anggap nenek mcm mama.Tmpt sy bergantung.Bila nenek tak ada,sy seperti hilang pegangan. Percaya lah nek,walaupun nenek pergi,sy janji sy jaga diri sy..sy janji sy makan ikut waktu..sy janji sy tak sepahkan tuala basah atas lantai dan tak buang rokok dalam tandas,nenek tak suka semua tu kan?" nenek ketawa.

"Nenek..pulang ya?" Freddie kedengaran semakin sayu.

"Pulang ya?" ulang Freddie. Nenek langsung tak menjawab,kecuali menarik Freddie ke dalam pelukannya dan mencium pipinya bertalu-talu. Nenek mengadu matanya amat mengantuk,dan nenek tertidur di dalam pelukan Freddie.

Untuk pengetahuan semua, selepas kejadian itu, nenek Kenny kembali normal seperti biasa dan tak lagi nyanyuk. Nenek tu dah mula kembali seperti dirinya yang asal,bukan lagi berpewatakan seperti nenek Freddie. Freddie percaya bahawa roh neneknya pergi dengan keadaan tidak tenang,dan kini telah pun pulang ke "dunia" asalnya.

Sehingga kini,kesemua watak di dalam cerita ni,masih hidup. Termasuk nenek Kenny yang kini yang masih lagi sihat dan kadangkala mengikuti kelas tarian tai-chi untuk warga emas. Nenek Kenny sedikitpun tak mengenali Freddie lagi,setelah disuruh "pulang" oleh Freddie. Malah nenek tu tak ingat pun dengan Freddie, seolah-olah mereka langsung tak pernah berjumpa sebelumnya,

Sampailah sekarang, aku masih tak tahu apa sebenarnya berlaku,aku alaminya sendiri dan pelbagai peristiwa berlaku di hadapan mata sendiri. Jika ada yang bertanya bagaimana ini berlaku,aku tiada jawapan yang boleh diberikan yang sesuai dengan logik akal. Ianya kekal misteri hingga ke hari ini.

Aku tak nafikan, aku masih lagi menunggu panggilan telefon dari nenek ni,bukan kerana aku tak redha dia pergi, tapi hanya kerana aku rindu.

Ya,aku rindu.

TAMAT.

 selesai jugak akhirnya...

19 comments:

PinKy MoMMa said...

skali ending..haaaa amik panjang betul huhu..

kena redha walaupun kita rindu.. ;)

lepas ni ada novel online lagi ke izan? nak tau kisah di sana pulak..ce cite ce cite...

aku nama nora said...

aduiiii abis juga la nye punnn (versi acai jozan)

Ulam Kerdas said...

wahhhhhhhhhhh akhirnya penantianku sudah berakhir...

thx cik izan :)

Lady Dea said...

Izannnnnnnnnnnn.......
Jgn ler ckp Dea x mimpikan izan. Lpas ni,Dea ttp ingat izan sebab nak pantau plak Baby izan tu.Hehe

Aiseh...hujung² mmg menyentuh perasaan.Dlm bnyk² watak tu mmg Nenek Kamsiaa tu betul² melekat kat minda Dea ni ha. Ntah xtau napa. Kalau nak ikut logik akal,mmglah org ssh nk caya tapi bagi Dea,xde yg mustahil dlm dunia ni.

mizzkechique said...

yess...akhirnya hbs gak..

seram lak bc..huhu

bee2312 said...

habis jugak citer ni akhirnya..puas biler dpat baca hingga akhir..tq kak izan berkongsi citer ni..

Cik Puan Izan❤ said...

PinKy MoMMa: yer, dah habis...tulis panjang2 tu mcm balas dendam pun ada...heheheh...

ceta kat sana tu kalo ingat nanti izan cetalah..rasanya xde kisah menarik pun...biasa2 saja... lgpun nak cerita tu mcm nak kena perah memori ni...almaklumlah bila pregnant ni ingatan mcm ke laut...mudah lupa...adeh!

Cik Puan Izan❤ said...

aku nama nora: versi acai jozan yer.. izan tak tgk maharaja lawak jadi tak tahu..kena belajar skit2 ni sbb minat jugak...^^

Cik Puan Izan❤ said...

Ulam Kerdas: yer, dah berakhir... seksa jugak penantian tu kan...hehhe... apa perasaan anda skrg?

Cik Puan Izan❤ said...

Lady Dea : terima kasih dea sbb sentiasa ingat izan... nanti izan nak cari cerita lain pulak...mana tau ceta tu nanti akan melekat dekat dea jgk nanti...^^ tak mustahil kan...

Cik Puan Izan❤ said...

mizzkechique : seram ker? heheheh...

Cik Puan Izan❤ said...

bee2312: terima kasih jugak sbb sudi meluangkan masa baca cerita ni...^^

cik cek said...

selesailah sudahhh...:)

PinKy MoMMa said...

izan..kamu x hapdet pun..sihat tak ni..sementara adik tido ni sempat sempat la jengah ke blog kawan2 huhu..x leh tahan nak tunggu malam..rinduuuuuuuu ;)

Cik Puan Izan❤ said...

cik cek: yer, dah selesai kak cek...lega rasanya kan..hehehe...

Cik Puan Izan❤ said...

PinKy MoMMa: sihat mcm nilah pinky...kdg2 pening2 dtg menjelma...huhuhu... masih blm stabil... kemalasan melanda diriku ini...

ibnubaba_04 said...

wah..dh tamat..banyak episod ni.. leh buat cam cite nora elena la..hehe

Lady Dea said...

Ha...cer cari.Dea pun tgh cari ni.Cari izan kat FB.xde pun................

mama wanie said...

ermm sori...
mama slalu ikut ceta ni...tapi tak pernah nak korek cerita benar atau just novel....

ni true story ker?

apa2 pon memang best..
tahniah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...