Tuesday, September 24, 2013

Agar-agar Dalam Kulit Oren

Assalamualaikum...
Kali ini Izan nak share resepi agar-agar oren. Sekali imbas ia seakan oren sebenar. Resepi ni dah 2 kali Izan cuba dan dah siap jadi hidangan meja pengantin pun...hehe..

Bahan-Bahan:
 5 gram serbuk agar-agar
2 camca besar gula (atau secukup rasa)
4 biji oren sunkist
Air secukupnya
1 1/2 sudu besar pes minuman oren sunquick
 
Cara-cara:
  1. Cuci oren tadi, lap kering dan belah 2 setiap biji, kemudian berhati-hati keluarkan isi oren menggunakan sudu, tapi kena lebih berhati-hati jangan sampai kulit oren koyak. Kemudian isi-isi oren tadi diperah untuk mendapatkan jusnya.
  2. Jus tadi dicampur dengan pes minuman sunquick, kacau rata dan tambah air secukupnya hingga mendapat sukatan 500 ml. Ketepikan.
  3. Satukan serbuk agar-agar, gula dan no.2, kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga mendidih. Kemudian biar hingga suam. Berhati-hati tuang dalam kulit oren tadi, pastikan kulit oren diletakkan dalam bekas atau cawan untuk mengelakkan ia bergolek( Izan letak atas bekas dadih). Tuang hingga penuh, dan biarkan hingga hilang wap panas.
  4. Simpan dalam peti sejuk hingga dingin, potong guna pisau tajam mengikut bentuk potongan oren. Sedia dihidangkan..
siap untuk dipotong... alahai sedapnya makan sejuk-sejuk...terasa sejuknya kat tekak...

dah tengahari ni... masak apa korang hari ni??

2 comments:

Azhafizah Md Nor said...

thanks for share resepi ni..kreatif!

MizzTina said...

aduhaiii..lama xsinggah sini kan... akak yg buat ke tu?? akak rajin leh la.. sy mls, satu hape pun mmg mls nk buat.. kekeke

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...