Wednesday, January 12, 2011

Manfaat Coklat Untuk Anak-anak



Kedai coklat sangat mudah ditemui, anak-anak umumnya menyukai coklat. Tapi anda mungkin enggan memberikannya kerana coklat tidak dikatakan sebagai makanan sihat. Kini, penyelidikan baru menunjukkan, coklat dapat membangkitkan semangat anak, melindungi perkembangan sel-sel dan khasiat yang lain. Ini, khasiat aneka coklat untuk anak menurut para ahli.


Mencegah kecederaan
Untuk mengelakkan kanak-kanak cedera semasa bersukan, tinggalkan minuman sport. Lebih baik berikan susu coklat. Selain memberikan kalsium 25% nombor kecukupan gizi untuk anak, 1 gelas susu dapat menurunkan risiko cedera selama aktiviti, begitu menurut sebuah studi dalam International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. Glukosa dan protein di dalam minuman susu coklat memberi bahan bakar pada otot untuk meningkatkan stamina dan prestasi selama latihan. Nisbah karbohidrat protein yang mudah dicerna membuat khasiat mulai terasa hanya dalam hitungan minit.

Brownies mencegah stress dan sakit
Coklat hitam kaya polyphenols, antioksidan yang melindungi sel-sel dan tubuh dari radikal-radikal bebas penyebab penyakit. Coklat hitam juga mengaktifkan bahan kimia otak pembangkit semangat serotonin untuk mencegah depresi dan anxiety. Kerana anak-anak lebih suka coklat susu, tambah coklat hitam ke dalam minuman susu coklat dan makanan seperti kuih coklat, puding coklat, kek coklat, biskut coklat, brownies coklat, coklat stroberi

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...